"Po novom zákon výslovne zakotvuje povinnosť, aby obchodník v každom
oznámení o znížení ceny tovaru uviedol aj predchádzajúcu cenu tovaru,"
uviedla advokátska kancelária. Vzťahuje sa to pritom aj na krátkodobé
zníženie ceny, napríklad na akcie známe ako Black Friday.
Cieľom novej právnej úpravy je podľa právnych expertov zamedziť
obchodníkom vykonávať machinácie s cenami, a tým zavádzať spotrebiteľov o
sume reálnej zľavy.
Povinnosť informovať o najnižšej cene tovaru za posledný mesiac sa
vzťahuje na predaj v kamenných prevádzkach i na online predaj. Výnimkou
je iba tovar, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu kvality alebo skaze,
napríklad zľava pri blížiacom sa dátume spotreby.
"Musí však ísť o reálne znížene kvality a podliehanie skaze,
napríklad pri živých kvetoch, ovocí a podobne, nie len o zníženie
kvality čisto z komerčného hľadiska, ako napríklad pri sezónnom oblečení
a podobne," vysvetlili právni experti z advokátskej kancelárie.
Nová povinnosť sa nevzťahuje ani na rôzne vernostné programy, poukážky
či zľavové karty.
Návrh zákona o ochrane spotrebiteľa poslanci NR SR v polovici februára
posunuli do druhého čítania. Hoci ešte finálne znenie zákona nie je
známe, právni experti predajcom odporučili, aby sa začali na navrhované
zmeny pripravovať.
"Momentálne je ako dátum nadobudnutia účinnosti uvedený 1. marec
2024. Veríme však, že dôjde k posunu, pretože zákon musí opätovne prejsť
celým legislatívnym procesom z dôvodu nedávnej obmeny NR SR," doplnili z advokátskej kancelárie.